יום ד', י’ בשבט תשע”ט
    דף הבית  |  דבר יו"ר ההנהגה  |  גלריית תמונות  |  הרשמה לרשימת תפוצה  |  צור קשר  
"חייבים להחזיר את האוטובוסים לירושלים." כך מבהיר יו"ר הוועדה לביקורת המדינה אורי אריאל למשרד התחבורה, ומזהיר כי קשישים משלמים יותר על קניות, עקב חוסר-היכולת להגיע בנוחות לשוק.

יושב-ראש הוועדה לביקורת המדינה, ח"כ אורי אריאל, הורה לחברת סיטיפס, מפעילת הרכבת הקלה להגיש בתוך שלושה שבועות תוכנית לשיפור השירות לנוסע, ולמניעת פגיעה בכבודו. "לא נסכים להמשך השפלת הנוסעים על-ידי הפקחים. אין הצדקה בעולם שמישהו ירד מהרכבת בדמעות", אמר. אריאל סיפר כי ביצע מספר סיורים ברכבת, גם כנוסע מן השורה ולא רווה נחת. "ברור לחלוטין שבלי תחרות ברור שהשירות יהיה פחות-טוב, ותראו איך נראה היום שוק הסלולר. משרד התחבורה חייב להחזיר את קווי האוטובוסים מהשכונות, וליצור תחרות לרכבת". פקידים עברו צדהוא ביקש מנציגי משרד מבקר המדינה לבדוק את ההאשמות כי פקידי ממשלה, שהיו בין מקבלי ההחלטות להעניק לחברת סיטיפס את זיכיון-ההפעלה, עברו לאחר-מכן לעבוד בחברות הקשורות אליה. משרד האוצר נדרש לחשוף בתוך שבוע את ההסכם בין המדינה לסיטיפס.דוח משלים לדוח שפורסם בשנת 2006 על התנהלות הרכבת, בעיקר לקראת הארכת הקווים בצפון ובדרום העיר, עתיד להתפרסם. צבי ורטיקובסקי, משנה למנכ"ל משרד המבקר, תיאר את עיקרי הדוח הצפוי בעניין. "קו שבנייתו הייתה צריכה להסתיים בשנת 2006 הסתיימה רק ב-2011 ובחריגה מתקציב של חצי מיליארד ש"ח ל-1.2 מיליארד ש"ח כנתון לא-סופי. גילינו תהליך בעייתי מאוד בהגשת התוכניות של חברת סיטיפס וגם בהליך הביצוע, וגם הגיעו אלינו תלונות רבות על יחס קשה ביותר של הפקחים כלפי הנוסעים, ועל משרד התחבורה להתערב ולהפסיק את ההתנהלות הזו. אנשים כבר חוששים לנסוע ברכבת הזו"."למדנו וננשתפר"מנכ"ל משרד התחבורה עוזי יצחקי השיב כי "כל הליקויים שהתגלו בדוח המבקר הקודם תוקנו או נמצאים בהליך תיקון. למדנו ונשתפר לקראת הקמת המטרונית בחיפה והרכבת הקלה בתל אביב ולא נחזור על אותן הטעויות. הרכבת מסיעה כיום 100 אלף איש ביום, וכך מרכז העיר ושוק מחנה יהודה קמו מחדש לתחייה. יש קשיים של ראשוניות, ולכן הוחלפו 25 פקחים, ואלו החדשים, מבוגרים יותר, וגם עברו הכשרה ליחסי-אנוש וכבר ניכר שיפור משמעותי". יצחקי הדגיש כי במשרד התחבורה רואים בפרויקט הרכבת הקלה בבירה הצלחה גדולה מאוד, ופועלים להאריך את קווי-הרכבת עד המרכז הרפואי "הדסה" בעין כרם בדרום - ועד שכונת נווה יעקב בצפון.גם יהודה אלבז, מנהל אגף תחבורה ציבורית במשרד הדגיש כי כשם שמשתפר תפקוד הרכבת, כך משתפרים קווי האוטובוסים, וכעת מתואמת תוכנית עם "אגד" להספקת נהגים ואוטובוסים למקרי חרום, בהם הרכבת תתעכב או תיעצר לשעות רבות.יעל ענתבי, חברת מועצת העיר אמרה כי "בפועל התושבים, הנוסעים והנהגים סובלים, אבל אצל המנכ"ל והפקידים הכול בסדר. הנוסעים ברכבת מגיעים ליעדם באיחור ניכר מבעבר. כמות הנוסעים הגדולה היא בגלל שמכריחים אותם לנסוע עקב ביטול האוטובוסים. חייבים לאפשר חופש בחירה לתושבים ולהחזיר את קווי האוטובוסים בין השכונות למרכז העיר". ענתבי האשימה כי בין מקבלי ההחלטות שנתנו את הזיכיון לחברת סיטיפס - יש שעובדים היום בחברות הקשורות אליה, ואמרה כי תושבי שכונת נווה יעקב מתנגדים להארכת הקו אליהם, "לאור ניסיונם המר של תושבי פסגת זאב". גם חברתה למועצת העיר, מירב כהן, טענה כי "חברת סיטיפס מתייחסת לנוסעים כאל שבויים כי אין להם יכולת בחירה, ואם בחרו בחברה כמונופול חייב להיות עליה פיקוח הדוק".יגאל שוורץ, מההנהגה הצעירה של האיחוד הלאומי, סיפר על דף פייסבוק שפתחו "הרכבת הקלה איזו תקלה" בו קיבלנו מאות תלונות, בין היתר מאם שקיבלה קנס על ילד פחות מגיל 5 למרות שהוא פטור מתשלום, ועל חוסר-מענה מהחברה לתלונות במשך חודשים. עידו נווה, פעיל בקבוצת המחאה "רכבת תקלה" הצטרף לדברי שוורץ ואמר כי "הרפורמה בתחבורה שמה את סיטיפס ואגד במרכז במקום את הנוסעים. בסקר שנערך, 96% מהנוסעים מעוניינים בקו אוטובוס ישיר בין השכונות לשוק, כאשר הפגיעה הקשה ביותר היא בקשישים". שאול רזניק, תושב שכונת בית הכרם, קבל על איכות החיים שירדה, בגלל הטרחה לקחת אוטובוס לרכבת ומשם אוטובוס נוסף. הוא הוסיף כי קשישים וחלשים מוותרים על הגעה לשוק ורוכשים ליד הבית ביוקר, בגלל שאינם מעוניינים בטרחה היתרה של נסיעה ברכבת. ח"כ ישראל אייכלר (יהדות התורה) האשים כי "בני האדם הפכו לבשר-נוסעים כדי לספק רצון מישהו לתת רכבת לירושלים. שיטת המעברים בין אוטובוסים לרכבת היא רעה במיוחד לאנשים מבוגרים, ובפרט שאין תיאום בזמנים בין הרכבות לאוטובוסים". הוא קרא שלא לקנוס או לבזות מי ששילם כרטיס אך הכירטוס לא תקף. תלונה: פקחים תקפו נערהזוהר זולר, יועץ ראש העיר למינהל, השיב כי כל תכנון קווי האוטובוסים נעשה כל העת יחד עם המינהלים הקהילתי של השכונות, ולידיעתו מנהלת שכונת נווה יעקב דווקא תומכת בהארכת הקו עד לשכונה.יהודה שושני, מנכ"ל סיטיפס, השיב לטענות ואמר: "התחלנו בנסיעות הרכבת למרות שהשירות שרצינו להציע לא היה מיטבי. יש לנו מה לשפר אך צריך להסתכל על חצי הכוס המלאה, וביחס לעולם הרחב, מצבנו טוב. אנחנו נוסעים יותר מהר מרכב פרטי ומאוטובוס. ברור שאסור יעליב, ופיטרנו 25 פקחים עקב כך, אך יש פרובוקטורים שתוקפים את הפקחים ושולחים אותם לבית חולים. המתח שנוצר הוא בגלל הטכניקה החדשה בישראל, שאזרח מקבל קנס בו-במקום. נציג מבקר המדינה התערב בדברי שושני ואמר כי יש תלונות מהימים האחרונים על פקחים שתקפו נערה צעירה. [נלקח מהאתר - News1]